DLH Slovakia

Drevo – nekonečne príťažlivý a ekologický materiál

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo sú železničné podvaly od nepamäti z dreva? Tejto téme sa venujeme preto, aby sme si uvedomili, aký je drevo hodnotný materiál nie len z technického hľadiska, ale aj pre jeho ekologický aspekt. 


Železničné podvaly z dreva sa používajú od 15. storočia až dodnes. Kedysi boli z dreva aj koľaje, tie však v 19. storočí boli postupne vymenené za železné.  Napriek tomu, že v súčasnosti existuje nespočetné množstvo materiálov, drevo je aj naďalej najpoužívanejší materiál pre výrobu železničných podvalov, železničných podloží a celkovo železničných križovatiek. Prečo je to tak?

 
Drevo je energeticky veľmi efektívny materiál

O tom, že drevo je ekologický materiál niet pochýb. Jeden meter kubický dreveného porastu zachytí až jednu tonu atmosférického CO2. Pre lepšiu predstavu môžeme použiť prirovnanie, že stromy, ktoré tvoria 1m3 lesného porastu, sú schopné vyčistiť znečistené ovzdušie, ktoré vytvorilo lietadlo so 600 pasažiermi na 2500km dlhom lete.


Keď sa pozrieme na to z druhého pohľadu, konkrétne koľko energie spotrebujete pri výrobe produktov, tak drevo je energeticky najefektívnejší materiál. Na výrobu jednej tony drevených výrobkov sa spotrebuje len 1 Gj energie. Pre porovnanie na výrobu 1 tony skla je to až 24 Gj, 1 tony polyetylénu 45 Gj energie a na výrobu 1 tony ocele 60 Gj energie. 


Okrem ekologického aspektu, má drevo veľa technických výhod

  • Drevo je dobrý elektrický izolant.
  • Jeho elasticita resp. rozťažnosť je vítaná v rôznych situáciách. Práve rozťažnosť je jedna z kľúčových vlastností, prečo sa drevo používa na železničné podvaly. Dokáže totiž zvládnuť extrémny nápor, ktorý sa vytvára na materiál napríklad v prípade vykoľajenia. 
  • Absorbuje vibrácie a zvukové vlny, čo je extrémne užitočná vlastnosť v zastavaných územiach.
  • Drevo je ľahký materiál, vďaka čomu je jeho preprava jednoduchšia a menej nákladná. Pre jeho hmotnosť je to najpreferovanejší materiál na železničných tratiach na mostoch.
  • Výhodou dreva je aj schopnosť upraviť ho podľa potrieb na mieste inštalácie so základnými pracovnými nástrojmi. Táto vlastnosť je výborná pri údržbe, ako aj pri riešeniach na mieru. 

Odolnosť voči plesniam a škodcom je pri dreve používanom na železničné podvaly kľúčová

Drevo používané na železničné podvaly musí byť v triede I, čo sa týka odolnosti voči plesniam. Trieda I odolnosti voči plesniam znamená, že drevo je schopné odolávať plesniam bez špeciálneho ošetrovania.


Drevo tiež musí byť schopné odolávať najčastejším škodcom ako sú Hrbohlav (Lyctus) či Kôrovník dubový (Bostrychus). Drvivá väčšina exotických drevín spĺňa túto podmienku. Ostatné sú voči týmto škodcom ošetrované. 


Drevo na železničné podvaly musí tiež spĺňať najvyššiu triedu odolnosti voči termitom

Dreviny, ktoré sa vlastnosťami hodia na železničné podvaly

V Európe sa využívajú na podvaly najmä tieto druhy drevín:
Dub – najvyužívanejšia drevina vo Francúzsku
Buk – najčastejšie využívaná v Strednej a Východnej Európe a v nemecky hovoriacich krajinách
Borovica – používaná takmer v celej Škandinávii, Poľsku a vo Veľkej Británii 
Azobe – táto exotická drevina je používaná prevažne v Západnej Európe na výhybky a križovatky

Okrem už spomenutých druhov drevín ako dub, buk, borovica či exotická Azobe, by sa na železničné podvaly hodili aj dreviny Cumaru, Doussié, Ipe, Itauba, Massaranduba, Moabi, Mukulungu, Padouk, či Tali a iné. No tieto dreviny sú označované ako dreviny s vyššou pridanou hodnotou a tak sa preferuje ich použitie v interiérovom a exteriérovom dizajne. Na železničné podvaly sa preto nepoužívajú. 


Čo z toho vyplýva?

Ak sa budete najbližšie rozhodovať o materiáli, ktorý použijete na vašu podlahu, či fasádu, určite do výberu zaraďte drevo. Ak chcete mať istotu, že drevo, ktoré použijete je aspoň také odolné ako to, čo sa používa na železničné podvaly, potom siahnite po drevinách ako je Cumaru, Ipe, Massaranduba

Drevené terasy: drevina Cumaru

Drevené terasy: drevina IPE

Drevené terasy: drevina Massaranduba

           
Drevo z hľadiska ekológie a vlastností nemá konkurenciu. Okrem toho jeho estetický aspekt je neopomenuteľný. V DLH Slovakia nájdete len také produkty, ktoré spĺňajú vysoké nároky na ťažbu, spracovanie a dodanie dreva tak, aby všetko bolo v súlade s dodržiavaním vysokých štandardov na ochranu životného prostredia, ľudských práv a sociálnej zodpovednosti. 

Drevo má pozitívne účinky na zdravie ľudí, vďaka čomu je čím ďalej tým viac preferovaným materiálom v interiéroch verejných budov akými sú napríklad školy. Pozrite si náš článok o vplyve dreva na zdravie človeka.  

Referencie: https://www.atibt.org/en/news/13211/the-atibt-technical-sheet-n16-is-available